Beursfocus jaaroverzicht 2017

In de Beursfocus Jaaroverzicht kijken we naar de cijfers van 2017.

Voor de beurzen was 2017 nagenoeg over gans de lijn een meer dan verdienstelijk jaar. Onze eigen BEL20 steeg met 10,3% maar onder de belangrijkste indices was de beurs van Hong Kong dé uitschieter met een winst van 36% (in plaatselijke munt). Ook Wall Street deed het schitterend met een stijging van 25% voor de Dow Jones en 31% voor de Nasdaq100. Echter, deze rendementen zijn in plaatselijke munt en door de behoorlijke terugval van de dollar werd voor de Europese belegger een flink deel van de winst afgeroomd. De Amerikaanse dollar verloor het afgelopen jaar immers meer dan 12% ten opzichte van de euro. Negatieve uitschieter was hier de Turkse lira met een depreciatie van 18,5%.

Binnen de BEL20 noteerden we 6 verliezers en 14 winnaars. Grootste dalers waren AB Inbev en Colruyt. De grootste stijger was Umicore (+ 45,7%) gevolgd door Galapagos (+ 29,6%) en KBC (+ 20,9%).

Buiten de BEL20 viel vooral de stijging van Ablynx op en hier zijn de grootste verliezers IBA en Van De Velde.

Nagenoeg alle grondstoffen zaten in de lift. De Brent olieprijs klom met 17,7%, maar vooral aluminium, koper, palladium en nikkel waren de grote winnaars. Bij de soft commodities was het eerder huilen met de pet op: suiker, koffie en cacao verloren flink terrein.

Op rentevlak zaten de rentes in de lift. De Duitse 10 jaars rente ging van 0,19% begin 2017 richting 0,43%.